Aanvliegroutes Lelystad Airport




Aanvliegroutes Lelystad Airport

Lelystad Airport gaat naar verwachting open in 2020. Dit is nog niet helemaal zeker door recente besluiten genomen in Brussel. Echter gaat deze pagina over de aanvliegroutes van Lelystad Airport. Door een verplaatsing van een groot aantal vluchten van Schiphol naar Lelystad Airport zal het vliegverkeer rondom Lelystad Airport aanzienlijk toenemen.

In eerste instantie geldt er een limiet van 10.000 vliegbewegingen per jaar, maar dit kan na vijf jaar worden uitgebreid naar 45.000 vliegbewegingen per jaar. Eén vliegbeweging staat voor een vertrekkend of een landend vliegtuig.

Op onderstaande kaart van Google Maps kun je zien wat de huidige aanvliegroutes van Lelystad Airport zijn. Op de map kun je eenvoudig in- en uitzoomen. Onder de kaart staat een beschrijving hoe je deze kunt gebruiken om te ontdekken welke gevolgen de aanvliegroutes voor jou hebben.









Handleiding

Op bovenstaande kaart zijn de aan- en uitvliegroutes van baan 05 en 23 van Lelystad Airport in beeld gebracht. De vlieghoogtes zijn hier ook op af te lezen. Aanvliegroutes zijn groen gekleurd en uitvliegroutes zijn rood gekleurd. Bij een oostenwind wordt baan 5 gebruikt. Bij een westenwind wordt er gebruik gemaakt van baan 23.

De kaart werkt als volgt;

  • Kies links in het menu Lelystad Airport baan 05 of baan 23
  • Kies in het submenu de plek die je wilt bekijken (bijvoorbeeld Lemelerveld – Ens, baan 23)
  • Links in het menu verschijnen de vlieghoogtes, rechts de kaart van het gekozen routedeel
  • Zoom in op de kaart om een beter beeld te krijgen
  • Extra optie; scroll in het hoofdmenu naar beneden en kies een route die je wilt bekijken (westelijke, noordoostelijke, zuidelijke)

Vliegroutes dicht bij Lelystad Airport

Na 5 jaar worden het aantal vliegbewegingen mogelijk aangepast naar 45.000 per jaar. Dit betekent dat er veel vluchten van Amsterdam Schiphol naar Lelystad Airport worden verplaatst. Er zal ruimte komen op Schiphol waardoor ook vluchten van Lelystad Airport naar een hoger luchtruim kunnen worden verplaatst. Het indelen van het luchtruim is één van de prioriteiten van het ministerie van infrastructuur en de betreffende luchthavens. Deze herinrichting laat overigens nog wel even op zich wachten. De verwachting is nu dat deze voor 2023 nog niet klaar is.

Routes op 1.800 meter hoogte

Een gevolg hiervan is dat er meerdere aansluitroutes dan verwacht zijn ingedeeld op 1.800 meter hoogte. Dit geldt voor vertrekkende vliegtuigen op de routes;

  • Espel – Stavoren (OUT-12)
  • Espel – voor IJsselmeerkust bij Enkhuizen (OUT-10)
  • Hattemerbroek – Teuge (OUT-02)

Voor aankomende vliegtuigen geldt dit voor de routes;

  • Stavoren – Steenwijk (IN-11)

Hoger vliegen

In realiteit wordt er hoger gevlogen dan vooraf is ontworpen. De routes zijn zo ingedeeld dat er aardig wat speling is om veilig te kunnen vliegen. De aangegeven hoogtes zijn in de meeste gevallen minimale hoogtes die sowieso gevlogen moeten worden. In de praktijk laten de omstandigheden het vaak toe om sneller te stijgen dan verwacht en dus hoger te vliegen. Hierdoor kan er efficiënter gevlogen worden en zal er minder geluidsoverlast ontstaan.

Publiekskaarten vliegroutes Lelystad Airport zijn hier te downloaden. Deze zijn beschikbaar gesteld door de Rijksoverheid.

Recente nieuwsberichten omtrent Lelystad Airport;

No Comments

Leave a Reply