Airlines

Transavia naar Oman met Airbus A321 NEO

Oman moskee
Foto: Oman Moskee

Transavia naar Oman met Airbus A321 NEO

Transavia is afgelopen woensdag met een Airbus A321 richting Oman gevlogen. Dit is de verste bestemming tot nu toe voor Transavia. De vlucht duurt zo’n 10 uur en 40 minuten. Transavia maakt gebruik van een nieuwe Airbus A321 NEO voor de vluchten richting Masqat. Het vluchtnummer is HV7023 en vliegt tussen Schiphol en Masqat Airport.

Eenmalige charter

Op dit moment gaat het nog om een eenmalige charter voor een congres in Masqat. Toch zou het ons niet verbazen als Transavia vluchten naar Oman in haar reguliere dienstregeling gaat aanbieden. Oman is een populair land in het Midden-Oosten en meer mensen ontdekken het mooie land.

Op dit moment is er verder geen directe verbinding met Oman. KLM is afgelopen jaar gestopt met directe vluchten naar Oman. Wellicht liggen hier kansen voor Transavia en zal er komend jaar wel een reguliere vluchten naar deze bestemming worden uitgevoerd.

Airlines Nieuws

Qatar Airways gaat samenwerken met Starlink

Qatar Airways Starlink
Foto: Qatar Airways

Qatar Airways gaat samenwerken met Starlink

Qatar Airways krijgt een super snelle internetverbinding aan boord. Qatar Airways gaat namelijk samenwerken met Starlink van Elon Musk. Starlink is onderdeel van ruimtevaartbedrijf SpaceX en kan hierdoor super snel internet aanbieden via satellieten. De eerste vliegtuigen van Qatar Airways met deze snelle WiFi vliegen tussen Doha en Londen. Het zijn Boeing 777-300ER vliegtuigen van Qatar Airways.

Snel internet voor passagiers

Qatar Airways vindt het belangrijk om snel internet aan te kunnen bieden aan haar passagiers. Zo kunnen passagiers tijdens een vlucht werken, email checken of andere dingen doen. Qatar Airways wil dit jaar 12 Boeing 777-300ER vliegtuigen uitrusten met Starlink. Begin volgend jaar moet de vloot Airbus A350 vliegtuigen volgen.

In onderstaande video zie je een demonstratie van de stabiliteit van Starlink. Tijdens de eerste vlucht nam de bemanning van Qatar Airways contact op met Elon Musk. Zie onderstaande video:

Airlines

Inchecken bij Ryanair alleen nog digitaal

Weeze Airport Ryanair
(c) Foto: Weeze Airport – Ryanair

Inchecken bij Ryanair alleen nog digitaal

Ryanair wil stoppen met het inchecken aan de balie op het vliegveld. Vanaf 1 mei 2025 zou dit alleen nog digitaal (via website of app) kunnen. Ryanair wil hiermee geld besparen zodat de prijs van de vliegtickets naar beneden kunnen. Hierdoor komt de huidige toeslag voor het gebruik van de incheckbalie ook te vervallen.

Afgeven van koffers

Het afgeven van koffers zal wel via de balie gebeuren. Medewerkers van Ryanair zullen dan geen instapkaarten meer uitgeven. Volgens Michael O’Leary zal dit een grote kostenbesparing zijn voor Ryanair. Op dit moment kost het 55 euro om in te checken via de balie.

Grootste deel al digitaal

Van alle passagiers van Ryanair checkt op dit moment zo’n 60% digitaal in. Dit is een mooi aantal maar moet volgens O’Leary snel omhoog. Het handigst is om de Ryanair app te downloaden om zo de boarding pass te laten zien bij de balie. Mocht je per ongeluk met een lege batterij komen te zitten bij het instappen, dan is dat geen probleem. Ryanair heeft alle gegevens bij de hand mocht dit het geval zijn. Ryanair vliegt in Nederland veel vanaf Eindhoven Airport en Amsterdam Schiphol.

Airlines

Transavia start vluchten naar Granada

Transavia Schiphol Granada
(c) Foto: Transavia

Transavia start vluchten naar Granada

Transavia is deze week gestart met het uitvoeren van vluchten tussen Amsterdam Schiphol en Granada Airport. Granada Airport is een relatief kleine luchthaven dat 15 kilometer van de stad Granada ligt. Op dit moment voert Transavia 2 vluchten per week uit naar de bestemming in Zuid-Spanje. De vluchten gaan op maandag en vrijdag.

Volledige vloot vernieuwen

Tijdens de toespraak en het doorknippen van het lintje op Amsterdam Schiphol gaf Marcel de Nooijer (CEO Transavia) aan dat Transavia de komende tijd de complete vloot gaat vernieuwen. Hiermee wil Transavia bijdragen aan een duurzame toekomst voor de luchtvaart. De nieuwe vliegtuigen zijn stiller, zuiniger en dus schoner. Hij geeft aan dat Transavia wil verbinden en daarom trots is dat ze een nieuwe bestemming aan kunnen bieden zoals Granada. Hij hoopt nog vele andere mooie bestemmingen te kunnen toevoegen in de komende tijd.

Granada in opkomst

Granada is een mooie stad in het zuiden van Spanje. De stad is nog relatief onbekend bij het grote publiek maar daar zal waarschijnlijk snel verandering in komen. Een eye-catcher van de stad is het middeleeuwse Alhambra kasteel. Een wereldberoemd kasteel boven op een heuvel. Op dit moment boek je een vliegticket naar Granada voor € 74,-

Vliegtickets Granada

Nieuws

Vliegbelasting in Frankrijk: een bedreiging voor toerisme en economie?

Air France A318
(c) Foto: Air France – Airbus A318

Vliegbelasting in Frankrijk: een bedreiging voor toerisme en economie?

De Franse regering overweegt om extra belastingen op vliegtickets in te voeren om de overheidsfinanciën te versterken. Dit plan stuit op felle tegenstand van de luchtvaartindustrie, die waarschuwt voor ernstige gevolgen voor de Franse economie en het toerisme.

Miljardentaks voor een gezondere begroting

De Franse premier, Michel Barnier, heeft aangekondigd dat er extra belastingen en bezuinigingen nodig zijn om het overheidstekort te verlagen. Een deel van deze inkomsten wil hij halen uit een belasting op vliegtickets. De verwachting is dat deze maatregel ongeveer 1 miljard euro per jaar op zou leveren. De luchtvaartsector is echter van mening dat deze belasting juist meer schade aanricht dan goed doet.

Negatieve gevolgen voor de economie

Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA (International Air Transport Association) kunnen hogere vliegticketprijzen de Franse economie hard raken. Zo zou het toerisme, een belangrijke inkomstenbron voor Frankrijk, kunnen afnemen. “Als deze belastingmaatregelen worden ingevoerd, is dat een ramp voor Frankrijk”, aldus Willie Walsh, directeur-generaal van IATA. “Je kunt jezelf niet naar meer welvaart belasten.”

Ook Europese lobbygroepen voor luchtvaartmaatschappijen en luchthavens zijn tegen de voorgestelde belasting. Zij stellen dat het kortetermijndenken is en dat investeringen in verduurzaming van de luchtvaartsector hierdoor in gevaar komen. Daarnaast zou Frankrijk minder aantrekkelijk worden voor bedrijven.

Een moeilijke beslissing

De Franse regering staat voor een moeilijke opgave. Enerzijds moet zij de overheidsfinanciën op orde krijgen, anderzijds wil zij de economie niet schaden. Het is nog afwachten of de voorgestelde vliegbelasting er daadwerkelijk komt. De luchtvaartsector zal in ieder geval alles op alles zetten om deze plannen te dwarsbomen. Het aandeel Air FranceKLM is door dit nieuws hard geraakt en eindigde gisteren flink in het rood.

Airlines

KLM niet meer naar Tel Aviv dit jaar

KLM passagiers
Foto: KLM op Schiphol Airport

KLM niet meer naar Tel Aviv dit jaar

KLM heeft tot het einde van het jaar alle vluchten geannuleerd naar Tel Aviv. In eerste instantie zou KLM tot eind oktober niet meer vliegen op de grootste stad van Israel. Door oplopende spanningen heeft KLM besloten om voor de rest van het jaar ook alle vluchten te annuleren.

Transavia

Naast KLM vliegt Transavia ook niet meer op Tel Aviv of Beiroet. Transavia heeft alle vluchten naar Tel Aviv tot eind maart volgend jaar geannuleerd. Vluchten naar Beiroet zijn geannuleerd tot tenminste 3 november dit jaar. De situatie wordt goed in de gaten gehouden door beide airlines.

Vluchten naar Tel Aviv

Het is nog steeds mogelijk om naar Tel Aviv te vliegen voor degene die er echt moeten zijn. Je kunt vanaf Schiphol naar Tel Aviv met de airlines El Al en Arkia. Deze airlines komen uit Israel en blijven vooralsnog vliegen op Tel Aviv. Naar Libanon (Beiroet) zijn op dit moment geen directe vluchten beschikbaar vanaf Schiphol.

Lufthansa Group

De Lufthansa Group heeft eerder alle vluchten naar Tel Aviv al geannuleerd. Hieronder valt onder andere Brussels Airlines.

Airlines

Cathay Pacific start langste vlucht van het aanbod

Cathay Pacific Airbus A350
(c) Foto: Cathay Pacific – Airbus A350

Cathay Pacific start langste vlucht van het aanbod

Cathay Pacific heeft aangekondigd dat het vanaf april 2025 een nieuwe vlucht zal starten tussen Hongkong en Dallas. Deze vlucht, met een afstand van 13.072 kilometer, wordt de langste in het netwerk van de Cathay Pacific. Hiermee zal de huidige langste route van Cathay, tussen Hongkong en New York JFK, worden overtroffen.

Langste vlucht in het Cathay-netwerk

Met de introductie van de nieuwe vlucht naar Dallas zet Cathay Pacific een belangrijke stap in de uitbreiding van haar netwerk. De afstand van 13.072 kilometer betekent dat het Cathay’s langste route wordt, net iets langer dan de route naar New York JFK (12.990 kilometer). Ondanks deze indrukwekkende afstand zal het niet de langste commerciële vlucht ter wereld worden. Die titel blijft in handen van Singapore Airlines, met hun vlucht van New York JFK naar Singapore, die maar liefst 15.349 kilometer beslaat.

Inzet van de Airbus A350-1000

Op de route naar Dallas zal Cathay Pacific vier keer per week gebruikmaken van de moderne Airbus A350-1000. Deze toestellen staan bekend om hun brandstofefficiëntie en comfort op langeafstandsvluchten. De eerste vlucht naar Dallas staat gepland op 24 april 2025. De heenreis vanuit Hongkong zal vijftien uur duren, terwijl de terugreis een uur langer zal zijn, voornamelijk vanwege de heersende windpatronen.

Voor passagiers biedt deze nieuwe verbinding niet alleen een directe route naar Dallas, maar ook de mogelijkheid om gemakkelijk over te stappen naar andere bestemmingen in de regio. Dit komt omdat Dallas de thuisbasis is van American Airlines, de partnermaatschappij van Cathay Pacific, waardoor reizigers eenvoudig door kunnen vliegen naar talloze andere steden in de Verenigde Staten.

Uitbreiding naar Noord-Amerika

Cathay Pacific is duidelijk gericht op verdere groei in Noord-Amerika. Naast de nieuwe route naar Dallas, verhoogt de maatschappij ook de frequenties op haar bestaande vluchten naar de Verenigde Staten en Canada. Hierdoor stijgt het totale aantal wekelijkse vluchten van Hongkong naar Noord-Amerika van 88 naar 108.

De huidige bestemmingen in Noord-Amerika die door Cathay worden aangevlogen zijn onder andere Boston, Chicago, Los Angeles, New York, San Francisco, Toronto en Vancouver. Voor sommige van deze steden worden zelfs drie dagelijkse vluchten aangeboden, wat laat zien hoe belangrijk de Noord-Amerikaanse markt is voor de luchtvaartmaatschappij.

Nieuws

Afscheid van de Nederlandse F-16: Het Einde van een Tijdperk

F-16 straaljager
(c) Foto: Koninklijke Luchtmacht – F-16 straaljager

Afscheid van de Nederlandse F-16: Het Einde van een Tijdperk

Op vrijdag zal een stukje Nederlandse luchtvaarthistorie voorgoed verdwijnen. De Koninklijke Luchtmacht neemt namelijk afscheid van de F-16, de straaljager die ons luchtruim 45 jaar lang heeft beschermd en indruk maakte met zijn kracht en snelheid. Als luchtvaartliefhebber en iemand die opgroeide met het gebrul van deze straaljagers boven ons hoofd, voelt dit moment als het einde van een tijdperk.

Luchtmacht

De F-16, een toestel dat sinds 1979 in dienst is, is onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse luchtmacht. Het was niet alleen een indrukwekkende machine op het slagveld, maar het geluid van de straaljagers die door de lucht scheerden, zorgde altijd voor een gevoel van ontzag. Vooral tijdens luchtshows of onverwachte passages boven de Randstad voelde het alsof de lucht zelf trilde. Wie herinnert zich niet de adrenaline die door je heen schoot bij het horen van dat kenmerkende geluid?

Vliegbasis Volkel

Vrijdag om 13.30 uur stijgen de laatste zes F-16’s op vanaf vliegbasis Volkel voor hun afscheidsvlucht. In formatie zullen ze over Nederland vliegen en verschillende locaties aandoen die een speciale betekenis hebben voor de luchtmacht. Denk aan de oude vliegbasis in Twente, de luchtmachtbases in Leeuwarden en De Peel, en zelfs de regio Den Haag waar het ministerie van Defensie zetelt. Het is een symbolische laatste groet aan het land dat deze toestellen zo lang gediend hebben.

Logisch besluit

Het besluit om afscheid te nemen van de F-16 is begrijpelijk. Technologisch zijn de toestellen verouderd en de onderhoudskosten blijven stijgen. Toch is het moeilijk om niet weemoedig te worden, wetende dat het vertrouwde geluid van de F-16 snel tot het verleden zal behoren. De F-35, de vervanger van de F-16, mag dan wel geavanceerder zijn, maar het heeft simpelweg niet dezelfde nostalgische waarde voor velen van ons.

Oekraïne

Een groot deel van de F-16’s krijgt een tweede leven. Maar liefst 24 toestellen gaan naar Oekraïne om daar te helpen in de strijd, en achttien toestellen worden ingezet bij een trainingscentrum in Roemenië. Toch zullen deze toestellen nooit meer dezelfde rol vervullen als ze in Nederland hadden.

Het afscheid van de F-16 is een moment van reflectie. Voor velen van ons staat deze straaljager symbool voor veiligheid, kracht en snelheid. Vrijdag zullen we voor de laatste keer de kenmerkende gloed van de F-16 aan de horizon zien, en voor velen van ons zal dat een bijzonder en emotioneel moment zijn.

Airlines

Qatar Airways groeit verder op Schiphol

Airbus A350 Qatar Airways
(c) Foto: Qatar Airways – Airbus A350-1000

Qatar Airways groeit verder op Schiphol

Goed nieuws voor vliegtuigspotters en reizigers: Qatar Airways breidt dit winterseizoen zijn vluchtfrequentie naar Schiphol uit. Vanaf 12 november verhoogt de luchtvaartmaatschappij het aantal wekelijkse vluchten van tien naar veertien. Daarmee komt de frequentie gelijk aan die van het zomerseizoen, iets wat eerder niet gepland was. Tot 12 november blijft de frequentie nog op tien vluchten per week.

Vluchtschema

Het nieuwe vluchtschema zal vanaf half november er als volgt uitzien: op maandag, vrijdag en zondag vertrekken er twee vluchten uit Doha naar Amsterdam, met aankomsten om 11:15 uur en 13:20 uur. De retourvluchten vertrekken respectievelijk om 12:50 uur en 15:05 uur richting Doha. Op de andere dagen van de week (dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag) vertrekt er een vlucht iets later om 07:55 uur met aankomst om 13:00 uur, naast de gebruikelijke vlucht om 08:15 uur.

Volgens Thierry Antinori, commercieel directeur van Qatar Airways, is de uitbreiding van de vluchten te danken aan de stijgende vraag op deze route. Naar verwachting zullen er deze winter zo’n 40.000 extra passagiers vervoerd worden. De maatschappij zet hierbij zowel de Boeing 777 als de geavanceerde Airbus A350 in.

Groei op Schiphol

Niet alleen Qatar Airways, maar ook concurrent Emirates groeit op Schiphol. Vanaf deze winter gaat Emirates weer vaker met de iconische Airbus A380 naar Schiphol vliegen. Twee van de drie dagelijkse vluchten naar Dubai zullen door dit gigantische vliegtuig worden uitgevoerd.

Al met al zijn de drie grote maatschappijen uit de Golfregio – Qatar Airways, Emirates en Etihad – deze winter samen goed voor 42 wekelijkse passagiersvluchten naar Schiphol.

Airports Nieuws

Niet meer met vol flesje langs de beveiliging

Passagier Schiphol
Foto: Passagier op Schiphol

Niet meer met vol flesje langs de beveiliging

Door nieuwe EU regels mag je vanaf 1 september niet meer met een vol flesje langs de beveiliging op het vliegveld. Naast Schiphol worden ook de regels voor vliegveld Eindhoven en vliegveld Rotterdam aangescherpt. Dit bericht komt van de Royal Schiphol Group. De regels worden aangepast door nieuwe Europese regels. Er is overigens geen hogere dreiging, het zijn puur aangescherpte regels vanuit EU regelgeving.

Beter scanapparatuur

Door de nieuwe scanapparatuur in Nederland kon je sinds enkele jaren met meer dan 100ml door de beveiliging. Dit was een uitstekende verbetering omdat er veel irritatie ontstond bij reizigers tijdens het weggooien van vloeistoffen. Helaas komt dit beleid dus terug per 1 september.

Je mag wel nog grotere flessen meenemen, maar deze moeten door de beveiliging leeg zijn. Je mag ze weer vullen als je langs de beveiliging bent. Er zal nog een extra campagne komen om reizigers op de hoogte te stellen van deze wijziging. Op dit moment worden reizigers er op de vliegvelden al op gewezen.