Airports Nieuws

Schiphol krijgt beschikking over 3 ambuliften

Ambulift
(c) Foto: Axxicom

Schiphol krijgt beschikking over 3 ambuliften

Eind dit jaar krijgt Schiphol de beschikking over 3 ambuliften (zie foto). Het bedrijf Axxicom Airport Caddy neemt deze in gebruik om mindervalide passagiers aan boord van een vliegtuig te brengen. Dit geldt voor vliegtuigen die niet door een aviobrug met de terminal verbonden zijn. Axxicom heeft een leasecontract afgesloten om 3 ambuliften van Bulmor uit Oostenrijk in gebruik te nemen.

Elektrische ambulift

De nieuwe elektrische ambuliften van Bulmor zijn elektrisch. Dit helpt bij aan het duurzame karakter dat Schiphol wil uitstralen. De ambuliften leiden tot een omvangrijke CO2 reductie gedurende de levensduur van de ambuliften. Per ambulift wordt er tot 400.000 kilo CO2 minder uitgestoren. Ook zijn de ambuliften voorzien van speciale filters waardoor schadelijke virussen buiten blijven.

Axxicom wil de volledige werkzaamheden op Schiphol met elektrische voertuigen gaan afhandelen. Zo werden eerder de passagiersbussen al vervangen door elektrische passagiersbussen van Volkswagen. Het bedrijf is op de goede weg.

Airlines Nieuws

Condor en Emirates versterken samenwerking

Condor Emirates
(c) Foto: Emirates

Condor en Emirates versterken samenwerking

De samenwerking tussen Condor en Emirates wordt uitgebreid. De airlines hebben een nieuwe codeshare overeenkomst ondertekend. Deze overeenkomst gaat van start in oktober. De autoriteiten moeten deze samenwerking wel eerst nog goedkeuren. Door deze vernieuwde samenwerking zal Condors DE-code beschikbaar worden op Emirates lijndiensten. Dit zal voornamelijk het geval zijn op lijndiensten vanaf Dubai naar bestemmingen in Azie en Afrika. Voor Emirates zullen EK-codes beschikbaar worden op lijndiensten in Zuid-Europa en Amerika.

Met 1 vliegticket overstappen

Sinds afgelopen jaar is het al mogelijk om met 1 vliegticket over te stappen tussen vluchten van Condor en Emirates. Deze samenwerking verloopt zo goed dat nu de volgende stap wordt gezet. Het is voor passagiers erg gemakkelijk om aansluitende vluchten met hetzelfde vliegticket te pakken. De start van de vernieuwde samenwerking valt samen met de lancering van de vlucht Berlijn-Dubai door Condor in oktober. Deze vluchten zullen goed aansluiten op vluchten van Emirates.

Airports Nieuws

Hongarije koop Budapest airport voor 4,3 miljard

Budapest Airport
(c) Foto: Budapest Airport

Hongarije koop Budapest airport voor 4,3 miljard

Budapest Airport is in handen van Hongarije. De Hongaarse minister van Economie, Marton Nagy, is erg blij met de aankoop van Budapest Airport. Hongarije heeft samen met het Franse bedrijf Vinci de airport voor 4,3 miljard euro overgenomen. Hier zitten ook 1,2 miljard euro aan overgenomen schulden bij. Premie Viktor Orban wil dat Hongarije zelf de baas is over belangrijke bedrijven als Budapest Airport. Het lokale eigenaarschap moet vergroot worden.

Economie

Budapest Airport in handen is van Hongarije is goed voor de economie. Het zal worden gerund in het belang van Hongarije. Ook vanuit strategisch oogpunt is het belangrijk dat Budapest Airport in eigen handen is. Het vliegveld is gekocht van AviAlliance en andere aandeelhouders. Budapest Airport is voor vrachtvervoer ook van groot belang. Hongarije heeft 80% van Budapest Airport in handen, Vinci de overige 20%.

Ontwikkeling

De Europese Unie heeft de overname goedgekeurd. Hongarije wil de economie aanwakkeren en groeien. Met de overname zal Budapest Airport waarschijnlijk flink gaan groeien. Er zijn plannen voor een derde terminal en de capaciteit voor het vrachtvervoer zal verhoogd worden. Budapest is een populaire plaats waar ook veel Chinese toeristen op af komen.

Airlines Nieuws

Oman Air toegevoegd aan Flying Blue-programma

Flying Blue Platinum
(c) Foto: Air France – Platinum kaart

Oman Air toegevoegd aan Flying Blue-programma

Het Flying Blue-programma van Air FranceKLM wordt uitgebreid. Vluchten van Oman Air zijn vanaf nu ook te registreren en leveren ook miles op in het Flying Blue-programma. Dit is een opmerkelijke stap omdat Oman Air eerder aangaf te willen toetreden tot Oneworld. Dit is een concurrent van het SkyTeam van Air France-KLM. Misschien is dit een stap om Oman Air over te halen om bij SkyTeam te komen.

Omdat Oman Air geen partner is van SkyTeam leveren de vluchten geen XP punten op in het Flying Blue-programma.

Thuisbasis Muscat

De thuisbasis van Oman Air is Muscat. De nationale airline van Oman biedt verschillende bestemmingen in Europa, Afrika en Azie aan. Een uitgebreid netwerk met goede connecties. We denken dat we Oman Air vaker gaan zien binnen Europa. Op dit moment vliegt Oman Air op Parijs en Frankfurt. Hiervoor wordt de Boeing 787 gebruikt. Voor vluchten richting Muscat is het eenvoudig vliegen naar Parijs waar je snel kunt overstappen. De verbindingen hiervoor zijn goed.

Airlines Nieuws

A320 van Austrian Airlines grote schade door hagel

Austrian Airlines A320
(c) Foto: Exithamster – Airbus A320 Austrian Airlines

A320 van Austrian Airlines grote schade door hagel

Een Airbus A320 van Austrian Airlines heeft afgelopen weekend grote schade opgelopen tijdens een vlucht van Mallorca naar Wenen. Slechts 20 minuten voor de landing kwam de A320 in een hevige hagelbui terecht. De neuskegel (radome) en de buitenste lagen van de cockpit ramen waren volledig verwoest. Het vliegtuig is vervolgens met voorrang een landingsbaan toegewezen. De landing verliep zonder problemen.

Hagel niet zichtbaar

Volgens Austrian Airlines was de hevige hagelbui niet op de radar zichtbaar. Voor de piloten kwam het als een verrassing. Door de hevige hagelbui ontstond er ook flinke turbulentie. Hierdoor ontstond er lichte paniek in de cabine. Een hevige hagelbui geeft behoorlijk wat lawaai. Voor zover bekend zijn er verder geen passagiers gewond door de turbulentie. Het lijkt er op dat de bemanning goed heeft gehandeld en het vliegtuig goed aan de grond heeft gezet. De betreffende A320 heeft als registratie OE-LBM en vluchtnummer OS434.

Airlines

Emirates start vluchten naar Madagaskar

Madagaskar
Foto: Madagaskar strand

Emirates start vluchten naar Madagaskar

Emirates start met het aanbieden van vluchten naar Madagaskar. Er zal vanaf begin september gevlogen worden naar Antananarivo vanaf Dubai. Emirates gaat een vlucht aanbieden met een tussenstop in Mahé op de Seychellen. Madagaskar zal vier keer per week worden aangevlogen en wordt uitgevoerd met een Boeing 777-300ER.

Boeing 777-300ER

De Boeing 777-300ER is een luxe vliegtuig. Er zijn 8 First Class stoelen beschikbaar op deze vlucht. Ook zijn er 42 Business Class en 310 Economy stoelen beschikbaar. De vluchten worden uitgevoerd op dinsdag, donderdag, zaterdag en zondag. Het vluchtnummer waaronder Emirates vliegt is EK707 / EK708. De vertrek- en aankomsttijden sluiten goed aan op Europese vluchten.

Vluchten naar Madagaskar

Er zijn weinig airlines die vliegen richting Madagaskar. Vanuit Europa vliegen Air France, Air Madagascar, Turkish Airlines en Corsair richting Madagaskar. Air France vliegt vanaf Parijs en heeft een goede verbinding. Emirates is van het Midden-Oosten de enige die straks richting Madagaskar vliegt.

Airports

Schiphol verwacht deze zomer geen capaciteitsproblemen

Zwanenburgbaan Schiphol
(c) Foto: Schiphol – Zwanenburgbaan

Schiphol verwacht deze zomer geen capaciteitsproblemen

Schiphol verwacht geen problemen voor passagiers deze zomer. Ook niet door de geplande werkzaamheden aan de Zwanenburgbaan. De Zwanenburgbaan is vanaf eind juni in zijn geheel gesloten. De Zwanenburgbaan blijft 3 maanden beperkt inzetbaar, dit komt door werkzaamheden van LVNL. Schiphol reageert hiermee op media die verkondigden dat dit voor veel overlast zou zorgen voor passagiers. Dit is dus niet het geval.

Vernieuwing ILS

De werkzaamheden betreffen de vernieuwing van het ILS. De vliegtuigen zullen hierdoor vaker andere start- en landingsbanen gebruiken. Hierdoor kan er wat meer overlast voor omwonenden ontstaan. Echter is er geen andere mogelijkheid om het ILS te vernieuwen. Dit moet gebeuren. Het vliegverkeer zal verder geen hinder ondervinden.

Na september zal de Zwanenburgbaan volgens de planning weer beschikbaar zijn. Hoeveel vliegtuigen op de andere banen zullen moeten starten en landen is niet geheel inzichtelijk. Volgens een woordvoerder van Schiphol gaat het wel om een ‘aanzienlijk’ aantal vliegtuigen.

Airlines

Transavia met A321NEO naar Oman

Airbus A321NEO
(c) Foto: Transavia – Airbus A321NEO

Transavia start vluchten met A321NEO naar Oman

Transavia gaat per uitzondering met de Airbus A321NEO richting Oman. Dit doet Transavia voor het ANVR-congres dat daar plaatsvind. Er gaan ruim 200 reisexperts meer richting het congres. Dit is een jaarlijkse bijeenkomst van de Nederlandse reissector. Reden om met een gloednieuw vliegtuig richting Oman te gaan.

Sustainable Aviation Fuel

De vlucht wordt deels op Sustainable Aviation Fuel uitgevoerd. Dit doet Transavia om de CO2-uitstoot te verkleinen. Het congres zal grotendeels over groen vliegen en duurzaamheid gaan. De vlucht vertrekt op 13 november vanaf Schiphol en keert terug op 17 november. Er zal een tussenstop worden gemaakt, waar dit zal zijn is nog niet bekend gemaakt.

Vliegbereik A321NEO

De Airbus A321NEO heeft genoeg capaciteit om in 1 keer te vliegen tussen Schiphol en Muscat. De Long Range uitvoering heeft een vliegbereik van 7400 kilometer. De nieuwe Xtra Long Range uitvoering kan tot 8700 kilometer vliegen. Transavia gaat deze uitvoeringen niet bestellen. Transavia vliegt vooral rondom de Middellandse Zee en heeft deze afstanden niet nodig.

Vernieuwing vloot

De Airbus A321NEO is voor Transavia ter vervanging van de Boeing 737 vloot. Inmiddels heeft Transavia 5 A321NEO vliegtuigen in gebruik en verwacht deze zomer de 6e te ontvangen. De A321NEO is stiller en zuiniger en zorgt voor minder CO2-uitstoot.

Airlines

KLM gaat meer vluchten aanbieden naar Kroatië

KLM Amsterdam Airport Schiphol
Foto: KLM op Schiphol

KLM gaat meer vluchten aanbieden naar Kroatië

KLM gaat deze zomervakantie meer vluchten uitvoeren naar Kroatië. De populariteit van Kroatië neemt toe blijkt uit vraag naar vliegtickets bij KLM. De Adriatische Zee is een onontdekte parel in Europa. Een uitstekende plek als vakantiebestemming ontdekken veel Nederlanders.

Twee keer per dag naar Dubrovnik

KLM heeft besloten om vanaf 2 juli twee keer per dag naar Dubrovnik te vliegen. Op sommige dagen wordt er zelfs drie keer per dag naar Dubrovnik gevlogen. In totaal worden er 16 vluchten per week uitgevoerd door KLM.

Drie keer per dag naar Split

KLM vliegt zelfs drie keer per dag naar Split. De hoofdstad Zagreb wordt twee keer per dag aangevlogen. In totaal vliegt KLM dus zeven tot acht keer per dag naar Kroatië. Dit geeft de populariteit van Kroatië goed aan. Qua zoekvolumes in Google is Kroatië ook trending. Vliegtickets naar Kroatië zijn qua prijs gemiddeld.

Concurrenten van KLM op vluchten naar Kroatië zijn onder andere EasyJet, Ryanair en Transavia.

FAQ

Entertainment tijdens vliegreizen – is het entertainment aan boord voldoende of moet je er zelf voor zorgen?

Entertainment

Entertainment tijdens vliegreizen – is het entertainment aan boord voldoende of moet je er zelf voor zorgen?

Reizen met het vliegtuig is in de loop der jaren erg veranderd. Vroeger ging het er vooral om veilig van A naar B te komen. Tegenwoordig zijn comfort en entertainment tijdens de vlucht net zo belangrijk geworden.

Luchtvaartmaatschappijen erkennen dit en investeren steeds meer in entertainment van hoge kwaliteit aan boord. Maar is er echt genoeg aanbod om passagiers te vermaken tijdens lange vluchten, of moeten ze zelf extra voorbereidingen treffen?

De evolutie van entertainment aan boord

Tijdens een vlucht is entertainment een belangrijke factor om de tijd door te brengen. Vandaag de dag omvat dit niet alleen de film aan boord waar alle passagiers naar kunnen kijken, maar kan elke individuele reiziger beslissen hoe hij zijn vliegtijd wil doorbrengen. Iedereen die dat wil, kan in het vliegtuig ook zijn smartphone gebruiken en online naar Gokkasten Nederland gaan of andere spelletjes spelen. De mogelijkheden om de vliegtijd op een leuke manier door te brengen zijn dus bijna onuitputtelijk.

Van boeken naar schermen: Een historisch perspectief

In de beginjaren van de commerciële luchtvaart was entertainment vaak beperkt tot het meenemen van je eigen boeken of kranten. Pas in de jaren 1980 begonnen luchtvaartmaatschappijen films aan boord aan te bieden, meestal via centrale schermen in de cabine. Met de introductie van individuele schermen in de jaren 1990 konden passagiers hun eigen filmselectie maken en werd de entertainmentervaring persoonlijker en gevarieerder.

Huidige status: modern entertainment aan boord

Tegenwoordig bieden de meeste grote luchtvaartmaatschappijen een uitgebreid entertainmentsysteem aan boord. Dit omvat niet alleen films en tv-series, maar ook muziek, games en in sommige gevallen zelfs live-tv. De keuze is vaak indrukwekkend, met honderden films en afleveringen van series. Daarnaast bieden sommige luchtvaartmaatschappijen Wi-Fi aan boord zodat passagiers kunnen internetten of zelfs werken tijdens de vlucht.

Voordelen van entertainment aan boord

Een van de grootste voordelen van entertainment aan boord is de ruime keuze aan inhoud. Veel luchtvaartmaatschappijen updaten hun aanbod regelmatig zodat er ook nieuwe films en series beschikbaar zijn. Dit is vooral aantrekkelijk voor frequente reizigers die regelmatig vliegen en altijd nieuwe content willen.

Gemak en eenvoud

Entertainment aan boord is handig omdat het direct toegankelijk is vanaf het scherm van de stoel of het persoonlijke toestel. Het vereist geen extra voorbereiding en is direct beschikbaar zodra je in het vliegtuig zit. Dit vermindert het gedoe voor passagiers die hun entertainment niet op voorhand willen organiseren.

Variatie voor alle leeftijdsgroepen

Een ander voordeel is de gevarieerde inhoud, die vaak geschikt is voor alle leeftijdsgroepen. Gezinnen met kinderen kunnen genieten van speciale kinderkanalen, terwijl volwassenen kunnen genieten van een brede selectie films, documentaires en muziek. Deze verscheidenheid helpt om aan de behoeften van een brede passagiersgroep te voldoen.

Beperkingen van entertainment aan boord

Ondanks de vele voordelen zijn er ook enkele beperkingen aan entertainment aan boord. Technische problemen kunnen het gebruik beïnvloeden. Soms werken schermen niet goed of zijn er vertragingen bij het laden van content. Bovendien kan de kwaliteit van het scherm en het geluidssysteem variëren, wat een negatieve invloed kan hebben op de kijkervaring.

Inhoudelijke beperkingen

Hoewel het aanbod vaak uitgebreid is, kan het gebeuren dat de beschikbare inhoud niet overeenkomt met persoonlijke voorkeuren. Vooral op langeafstandsvluchten kan de beschikbare inhoud uitgeput zijn en hebben frequente vliegers het grootste deel van de inhoud al gezien. De keuze aan taalopties kan ook beperkt zijn, wat problematisch kan zijn voor internationale passagiers.

Kostenfactor

Sommige luchtvaartmaatschappijen vragen extra kosten voor bepaalde entertainmentdiensten of voor toegang tot het internet aan boord. Dit kan het gebruik van entertainment aan boord minder aantrekkelijk maken, vooral voor prijsbewuste reizigers.

Zelf voorbereid entertainment – een nuttige aanvulling?
Als je de mogelijke beperkingen wilt tegengaan, moet je op voorhand je eigen entertainment organiseren.

Voordelen van je eigen entertainment voorbereiden

Er zijn veel voordelen verbonden aan het organiseren van je eigen entertainment. Je kunt ervoor zorgen dat je precies bij je hebt wat je wilt. Of het nu gaat om e-books, gedownloade films en series, podcasts of muziek – individuele voorbereiding maakt entertainment op maat mogelijk.

Gebruik maken van moderne technologieën

Met tablets, smartphones en e-book readers is het nu makkelijker dan ooit om een persoonlijke selectie entertainment mee te nemen. Veel van deze apparaten hebben een lange batterijlevensduur en voldoende opslagruimte om een breed scala aan content op te slaan. Ze bieden ook de optie om offline gebruikt te worden, wat een groot voordeel is als je met het vliegtuig reist.

Ontspanning en productiviteit

Naast puur entertainment bieden zelfmeegebrachte apparaten ook mogelijkheden voor ontspanning en productiviteit. Meditatie apps, taalleerprogramma’s of e-books kunnen de vlucht aangenaam en nuttig maken. Vooral zakenreizigers waarderen de mogelijkheid om productief te zijn en aan projecten te werken tijdens de vlucht.

Tips voor optimaal entertainment aan boord

Een goede voorbereiding is cruciaal om ervoor te zorgen dat je genoeg entertainment hebt voor de hele vlucht. Je kunt het beste van tevoren films, series en boeken downloaden en ervoor zorgen dat je apparaten volledig zijn opgeladen. Een extra oplader of powerbank kan ook handig zijn.

Combinatie van entertainment aan boord en je eigen content

Een combinatie van entertainment aan boord en je eigen content biedt de beste afwisseling. Je kunt het aanbod aan boord gebruiken om nieuwe films of series te ontdekken en toegang krijgen tot je eigen content als je naar iets specifieks wilt kijken of luisteren. Dit houdt de vliegtijd gevarieerd en vermakelijk.

Rekening houden met persoonlijke voorkeuren

Je moet ervoor zorgen dat de selectie van entertainmentmateriaal overeenkomt met je persoonlijke voorkeuren. Of je nu kiest voor films, muziek, boeken of games – het belangrijkste is dat je uitkijkt naar de vlucht en kunt genieten van je tijd aan boord.

Een evenwichtig aanbod van entertainment voor een aangename vlucht

Kortom, entertainment aan boord levert een belangrijke bijdrage aan een aangename vluchtervaring, maar kan niet altijd aan alle behoeften en voorkeuren voldoen. Door goed voorbereid te zijn en je eigen entertainmentmateriaal mee te nemen, kun je ervoor zorgen dat je tijd aan boord zo vermakelijk en plezierig mogelijk is.

Of je nu een lange langeafstandsvlucht voor de boeg hebt of slechts een korte binnenlandse route, een evenwichtige mix van entertainment aan boord en je eigen content biedt de beste manier om je vliegtijd op een zinvolle en plezierige manier door te brengen. Op deze manier kan elke passagier het meeste uit zijn vlucht halen en ontspannen op zijn bestemming aankomen.