(c) foto; ATR
LIAT Airlines dreigt om te vallen zonder nieuwe investering
Het Caribische LIAT Airlines dreigt om te vallen als het niet snel een miljoeneninvestering weet binnen te halen. LIAT Airlines ontvangt al veel subsidie maar toch lukt het de airline nog niet om winstgevend te zijn. LIAT is vooral actief op routes tussen de verschillende Caribische eilanden.
Afhankelijk van kleine airlines
Caribische eilanden zoals Trinidad & Tobago, Barbados, Antigua & Barbuda, St. Vincent en St. Kitts & Nevis zijn grotendeels afhankelijk van kleine lokale airlines als LIAT. Zonder deze kleinere airlines zullen veel routes tussen de omliggende landen verdwijnen. Grote maatschappijen als Norwegian, easyJet of Ryanair blijven daar uit vooralsnog uit de buurt. Om deze reden krijgen airlines zoals LIAT grote subsidies van de overheid om het hoofd boven water te houden. Echter dreigt faillissement voor LIAT als er niet snel een nieuwe investeerder wordt aangetrokken.
500 vluchten per week
LIAT voert op dit moment zo’n 500 vluchten per week uit tussen de verschillende Caribische eilanden. De CEO van LIAT (Julie Reifer – Jones) sprak eerder uit het volste vertrouwen te hebben in de airline en het voortbestaan daarvan. Op dit moment krijgt LIAT steun van Barbados, Antigua & Barbuda, St. Vincent & Grenadines en Dominica. Inmiddels heeft de overheid van St. Kitts & Nevis ook toezegging gegeven om steun te bieden aan LIAT. LIAT beschikt over vijf ATR 42-600 vliegtuigen en vijf ATR 72-600 vliegtuigen.
Faillissement Insel Air
Dat regionale airlines rond de Caribische eilanden het vaker moeilijk hebben is geen onbekend verschijnsel. Eerder dit jaar werd Insel Air uit Curaçao failliet verklaard. Destijds is er door de CEO van Insel Air een beroep gedaan op Cora van Nieuwenhuizen om eventueel subsidie te verlenen aan de airline, maar tevergeefs.
No Comments